1000 dagen plastic door Bahram Sadeghi op 29 september 2016
Mijn persoonlijke verslag van deze vrolijke interactieve avond in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
Bahram Sadeghi bewaarde 1000 dagen zijn plastic afval. Sadeghi is journalist en journalisten onderzoeken dingen. Hij had in de krant gelezen over plastic soep, plastics en microplastics en wilde onderzoeken hoe dit milieuprobleem zich verhoudt tot zijn eigen dagelijkse leven. Zijn eigen plastic verbruik. En hij besloot dat te doen door zichtbaar te maken welke rol plastic in zijn leven speelt door het te bewaren. Al snel paste het niet meer in zijn keuken, alle zakjes, bakjes van de afhaalchinees, koffie-to-go-bekers, tandenborstels en mandarijnennetjes. En de muizen hadden de berg ook gevonden en voelden zich al snel thuis tussen het plastic. Dus werd het verhuisd naar een opslag.
De berg plastic is gesorteerd en tentoongesteld in de Van Gendthallen aan de VOCkade in Amsterdam. Je kon het bezoeken t/m 29 september en je verwonderen over de tientallen plastic zakjes nootjes, zakjes drop, lege tandpastatubes, zakken van brood, gebruikte schuursponsjes, zakken van appels, maar ook schoenen (met plastic in de zool of veter), kleding (synthetisch garen of gemengd katoen met synthetische vezels).
Tja, je kan niet meer om plastic heen. Het zit zowat overal omheen, maar ook vrijwel onzichtbaar zowat overal in.
Donderdagavond 29 september was ik in Amsterdam waar Sadeghi de bevindingen van zijn plastic experiment presenteerde.
Heather Leslie
En ik maakte er kennis met Heather Leslie. Leslie is senior onderzoeker aan het Instituut voor Milieuvraagstukken aan de VU. Heather Leslie is één van de meest vooraanstaande wetenschappers in Nederland op het gebied van microplastics. Haar indrukwekkende lezing op deze avond in 2016 is me altijd bijgebleven en heeft me gemotiveerd om Bag-again uit te breiden met meer producten dan alleen katoenen broodzakken.
Nanodeeltjes
Ze vertelde over plastic nanodeeltjes: superkleine plastic deeltjes die je in ademt of opeet via de voedselketen. Het risico op onze gezondheid is nog niet volledig bekend omdat er niet eens instrumenten zijn om de hoeveelheid nanodeeltjes in je bloed te meten. Wel weten we dát ze in ons bloed zitten en dat deze nanodeeltjes door de celmembranen heen kunnen dringen en zo kunnen bijdragen aan het ontstaan van ontstekingen en tumoren. Extra onderzoek is nodig, waar helaas nog niet altijd genoeg financiële middelen voor zijn.
Slimme producten
Haar wens: meer ‘slimme producten’: producten die je uit elkaar kunt halen zodat het gerepareerd kan worden. Of verpakkingen die niet bestaan uit samengesmolten verschillende onderdelen maar uit één soort, te recyclen, verpakking. De nadruk ligt nu op bijv. recyclen en op de plastic soep opruimen maar leidt ons af van wat we echt zouden moeten doen: slimme producten ontwerpen. Dus een oproep aan het bedrijfsleven en de technologie om niet alleen te innoveren voor marketingdoeleinden maar om de afvalberg te verminderen door slimme producten. Niet alleen burgers moeten dingen veranderen maar ook de overheid: het verbod op plastic tasjes is een maatregel die heel goed heeft gewerkt.
Plastic bouillon
En dan de plastic bouillon. Ik dacht dat het de plastic soep heette? Ja, klopt er is een plastic soep én een plastic bouillon. In de soep zitten de grotere stukken en in de bouillon dwarrelen superveel kleine micro en nanoplastic deeltjes. Grappige van zo’n woord is dat je het meteen voor je ziet. Ik wel.
Haar wens is minder consumeren, maar meer delen van spullen. Hergebruiken. En minder gebruiken o.a. van plastic. Stop geld in onderzoek naar oplossingen om problemen zoals de plastic soep te voorkomen in plaats van nog meer onderzoek naar aantallen/ vaststellen hoe erg het nu is.
En ik kan me daar zó in vinden.
Ik denk dat ik nu eerst een bouillon ga trekken. Lekker. En ook zo fijn om met bag-again op microniveau iets te kunnen doen aan dit macroprobleem.
Lees en kijk meer:
filmpje over 1000 dagen plastic
over de wereldwijde degrowth movement
1000 dagen plastic Volkskrant 24 september 2016
Deel dit bericht gerust via social media als je het belangrijk vindt dat meer mensen hiervan af weten. Het kan via de knoppen bovenaan de blog.